Monday, May 24, 2010

Mengurus Berat Badan

Ada kawan saya kata saya dah makin gemuk [selepas sekali imbas pandang je...huhhh].
Suami saya pula makin kurus...hohohoho...

Sebelum saya kahwin, saya berjaya susutkan 3kg..[ajerrr???]
Segan juga nak mengaku, saya ke London Weight Management..
Just nak kongsi pengalaman...so, orang lain nanti bolehlah amik iktibar atau tauladan.

Sesi pertama percubaan, berat saya turun 1.5 kg!!!!Walaweiii...
Sendiri kagum maaaa...Maka haruslah diteruskan.

Masuk sesi kedua, penurunan berat masih berlaku tapi, dah tak signifikan..
bezanya, body shaping lebih jelas..so, kalau pakai kebaya nampak la signifikan sket...heehehe [berdosakah diriku...]
Pada sesi kedua itu juga, konsultan saya juga mula membebel...
"badan awak keras...susah mau turun...[cehh...]
U kena diet maaa..."
Makanya, diatur diet untuk saya serta pantang larang makanan yg perlu diambil dan elak..
Jangan ambil mangga la, oren la, pisang laa...
Ambik sandwich untuk sarapan, makan oat dan ambil lebih sayuran..buah apa nak makan, aku pun jam..
sebabnya, buah apa lagi aku nak carik dengan senang?
Hohohoho...
Kalau buleh, makan sup, jangan makan nasi...

Ok...bab tak makan nasi, aku mmg patuh...walaupun tak seratus peratus, tapi, dlm 1 hari, aku amik nasi paling banyak sekali, itupun x pernah 1 pinggan...biasanya, 1/4 pinggan jer kalu makan.
Sekarang dh terbiasa x mkn nasi...
Kalau jumpa sayur2, mmg aku tak tinggal.
Tapi, bab sarapan makan sandwich, aku susah sket...susah nk cari...
Dia kata leh makan sup, maka aku amik mihun sup makan pagi...
Tapi, dah kebiasaan kedai2 kalau buat sup, minyaknya bergenang2...maka, sedikit x relevan la aku punya diet tu...anyway, aku carry on...

Pada masa yang sama, saya pun berkobar2 nak jogging.
Apa dia kata?
"U jangan jogging maa...nanti badan u jdi lagi keras.."
hehhh???
"Kalau nk buat jugak, brisk walk aja.."
apakah???
Padahalnya, aku nak jogging untuk stamina dan kecerdasan aku..
Sehari suntuk dalam air-cond, duduk jer, bangun pun sebab nk ken****.
Sudahnya, benda pertama yang x muat adalah seluar jeans...ohhhh...
Mana buleh jadi kan...So, kuatkan semangat, teruskan treatment..

Macam2 diet la saya belaja...alfalfa diet la...no nasi diet and so on..
Lepas tu, dia suruh saya beli mcm2...antaranya, air oat berperisa buah, kopi ginseng dan bahan untuk sapu-sapuan..
Ermmm...dalam hati aku yg kedekut ni berkata:
Satu sesi aku bayar mahal2, takkan kopi pun taknak bagi free? Dah tu, kopi tu, takleh minum lepas kul 4 ptg, nanti susah nak tido malam..[sirius tau...mmg energy booster giler].
Saya pun, beli kopi, air oat tu, x beli sbb rasa mcm boleh buat senirik...hahahaha

Setiap kali dtg, dia akan suruh saya beli air oat berperisa tu. Alasan dia:
Minum ni, dia dapat bantu U untuk lembutkan sikit daging, so, lagi senang mau kuruss...
What the hello???
So, keputusan mutakhir...menjelang sebelum perkahwinan saya, saya berjaya turunkan 3kg berat [setelah  6 bulan rawatan...hohoho]
Semenjak selepas kawen, saya tidak sempat lagi nak pergi buat rawatan di London... saya hanya dirawat di rumah ...hehehe
Sesekali, kami akan jogging...Dan saya juga tidak amik nasi waktu malam...berat x turun tapi, maintain j sudahnya...
Masalahnya ialah...masa kualiti saya bersama suami adalah lepas waktu kerja.
So, kalau saya tak makan malam, siapa pulak nak teman dia makan...
So, nak taknak, sesekali, saya harung saja nasi cuma, beringat la...
Selebihnya, saya masih lagi makan McD, Burger King, Nando's dll...ahahahaha..Macam xder perbezaan j...
Tetapi...apabila suami tiba2 datang dan memberi harapan berikut:
"Yang, ni dah kena excercise ni.. dah nampak gomok eh"
OooooOOOooooOoooo
Apa lagi yang perlu dilakukan?
Caiyuk!!!Gambate!!

No comments:

Post a Comment