Monday, July 13, 2009

Indahnya zaman kanak-kanak

Seronok...hohoho..
i had a wonderful weekend last Sunday...

Hari Ahad lepas dimulakan dengan mimpi yang meletihkan tidur aku. hahahaha..Yela, pukul 1 pagi ada orang telefon:
"Tengah buat apa?"
"Tido la"
"Aik...dah tido dah?"
"Abih tu, nak buat apa? Kul baper dah ni..."
"Esok nak pergi rumah abang pukul berapa?"
"Ha? Nak pergi rumah abang? Buat apa?"
"Yela, nak amik manggis. Pukul berapa nak?"
"Ikut abang ar..pukul berapa" [aku tengah mamai, dia nak suruh pikir temu janji lak]
"Kul 9, boleh?tunggu kat Tesco"
"Ha, pukul 9? Ok lah..kul 9. Tesco"
"Sok kalau nak gerak call abang tau"
"Ha, yelah"..[yang aku dengar kalau nak gerak bagitau abang. Lupa lak tu, kul 9 tu, waktu jumpa ke, waktu aku nak bertolak dari umah aku?]
ZZZZZZZZZZZ....

Sampai umah dia, aku nampak warna kuning dgn merah jer...wahhhh...bestnyer!!!Aku yang agak ke'darat'an rasa macam nak lompat dan terus panjat pokok2 rambutan...hehehe..dgn gaya sopan berbaju blaus kain syifon [lupa nak bwk t-shirt dgn track suit], aku pun petik rambutan tu dari poko satu-satu.

Sambil2 tu, berfikir..."bila agaknya kali terakhir aku petik rambutan dari pokok, kupas buah dan campak kulit dia ke tanah ek?"...Ish...dah lama sungguh. Last pokok rambutan yang aku ada, masa kat Felda Sg. Lui dulu. Masa tu, keliling umah ada pokok rambutan, pokok jambu air (sedaaaaaaap), pelam telur (lagi sedaaaaap), kelapa (wajib ada), jambu takdek bijik, pokok orkid (mak aku bela) dll. Semua pokok tu aku panjat (kecuali pokok orkid mak aku..mana leh panjat pokok orkid kan) termasuk pokok jambu air yg ada kerengga. Hoh...tak caya? Caya la, siap sangkut terbalik kaki kat atas, kepala kat bawah lagik.

Hehehehe..tetapi itu semua tinggal kenangan....Zaman 'kecik' dulu. Sekarang dah 'besor', pokok pun tak tahan nak menampung aku kalau aku panjat. Hahahahaaha.....

Adegan semalam dimulakan dengan adegan mencemaskan oleh Syahril...Kono penyongek maso nak manjek pokok manggis. Sudah eh, jolok yola buah manggis tu kek pokok lain. Gilo! 10 songek dio kono. Telingo bosa sebolah, jadi macam cendawan yang warna cokolat tu.. Ngeri gak aku nengok kan...Sian....

Disebabkan dia hero kampung, dia manjat lak pokok rambutan (setelah berehat dalam 20 minit dan mendapat sokongan padu dari aku) hehehehe...

Sebenarnya, semalam tu, sawan memanjat aku ada jugak datang. Tapak tangan dengan tapak kaki aku rasa gatal dan menggerutu jer...aku tahan kan ajer. Yela, masa tu, mak dia ada. Lum kawen lagik lak tu. Kalau dah kawen, aku layan kan gak sawan manjat aku tu. Ahakss...

Mak dia kata... "Kak Dah ko,kuek manjek eh, Jannah"
"Dio pun gomar yo manjek tu mak" [syahril nyampuk dari atas pokok]..
"Saya ni, sebab ada makcik jer...Kalau makcik takder, lamer dah saya sampai atas pokok tu..hehehehe"

1 comment:

  1. kan?? zaman kanak2 lah plg best.. rindu kat sksl..camna rupa skrg yek..

    ReplyDelete