Friday, September 3, 2010

Pemimpin kah saya?

Melihat kepada pemimpin sekarang, saya rasa masih jauh perjalanan saya.
Tak perlu tengok yang jauh-jauh..
Melihat dalam lingkungan kecil persekitaran kita sahaja...
Apabila saya melihat pemimpin yang ada, saya terfikir..
Andai saya di 'situ',
  • Rapuh kah saya atau teguh kah?
  • Tetap kah saya atau goyah kah?
Betul lah kata orang.."nak tengok perangai sebenar seseorang, berilah dia kuasa"
Banyak pemimpin kita yang di "atas" kayangan sana, sering suruh akar umbi berjuang..
Ya...di akar umbi mmg berjuang. Berhempas pulas, menjaga kejiranan, adab dan tata susila,
menjaga integriti dan meningkatkan kecekapan..telus, mulus, kudus...yang terpeleot pun ada jugak..
Tetapi, mereka yang di atas, sibuk mentedarah, kembungkan poket dan perut masing-masing.
"Yang penting, poket aku x kosong. Aku dah menang, orang dah sokong."
Ini lah masa nak besarkan rumah, luaskan tanah...
Itu kalau politik.
Yang tak politik pulak, bila dah ada jawatan, sibuk pulak jaga periuk nasi sendiri dulu.
"Orang bawah, xpe...bia dulu. Yang penting, aku selamat. Diorang sapa-sapa buleh ganti.
Aku ni tengah sibuk, apa pembaharuan yang aku nk bawak ni..
Kalau xde trademark, nanti orang tak kenal aku sapa"

Sebelum aku diberi kuasa, inilah pemikiran aku..Muak tengok org di atas nun dengan perangai masing2...
Ada yang...'Pandai tak boleh diikut, bodoh tak reti2 nak belajar boleh diajar'.
Nak dibiarkan, ini tanah tumpah darah kita..
Nak di 'salak', apalah daya kita.
Entah, kalau aku dah ber'kuasa' nanti...rupa dan gaya lebih teruk lagi...


Wahai pemimpin, janganlah sampai tergadai tanah tumpah darah, menjadi hamba di tanah sendiri.
Kau laungkan perjuangan. Tapi, kau ludah setiap darah dan keringat yang kami titiskan...

2 comments: