Thursday, September 2, 2010

Seperjalanan bersama Abang Umar..

Hari merdeka tempoh hari saya meneruskan perjalanan ke Seremban seorang diri..
Sampai di rumah kakak saya, ada penumpang menyertai perjalanan saya...
Iyaa...dialah Abang Umar...
Semasa nak memulakan perjalanan, kakak dia dah terjerit,meraung2, diikuti oleh adik bongsu dia yang join sepelaung jeritan kakak dia. Cuma adik dia ni lagi dramatis sebab siap lompat2 sambil menjerit2 dan menggegar pintu pagar.
Huhhh...And Abg Umar?..Maintainnn bebbbb...

Tak banyak yang saya nak ceritakan..Cuma, saya nak lampirkan transkrip perbualan antara saya dan Abang Umar...dan sedikit sebanyak, ia memberi gambaran perjalanan tersebut...

Bab 1
Tak jauh dari rumah yang kami tinggalkan:
Abang...Abang Umar tengok kakak dgn adik tadi menangis, tak sedih ke?
Sedih..kita sedih.
Abis, abang umar tak nangis pun..
Kita sedih..mak ngah, kenapa amru tak boleh ikut?
Amru kecik lagi. Nanti susah la ayah nak jaga awak, nak jaga amru lagi. Amru suka main..Nanti kalau dia nak kencing, tak cakap dengan ayah kan susah. Ayah kan nak keje..
Kita kalau nak kencing kita cakap...
Haa...bagus la tu. Sebab tu abang umar boleh ikut..
Haah. Kita kalau nk kencing kita cakap..Mak Ngah, nak kencing..
Saya buat dono je..ingatkan dia tunjuk contoh ayat..rupa-rupanya...
Mak Ngah!! kita nak kencing!!!
Laaa...yeke..Mak Ngah ingat main-main je...Kejap..kejap eh...makngah cari tempat..
Kereta dh pelahan dah, nk berhenti tepi. Si Umar ni tengok kat tingkap, terus cakap...
Kita tak suka kencing kat rumput..
Hah???Alaa...hah yelah...yelah...tahan ye..
Ok...nasib baik ada jumpa tandas awam. Tapi, xde air pulak..belasah je la. Nasib baik saya ada bawak wet wipes..

Bab 2
Mak Ngah, boleh tak kita pegi kedai tu. Kita nak makan.
Hah? Ishh....mana boleh. Sekarang kedai makan tutup. Orang puasa la. Abang Umar ni...Kita kan bawak bekal.
Yeke..
Haah..Nah bekal. Ada sandwich tu. sedapp...
Ok..kita suka sandwich.. Mak dgn ayah buat sandwich sedap..
yolah tuu..
Mak Ngah, kita tak suka ni...(sambil tunjuk bawang)...
Haaa...kalau tak suka, meh bagi makngah..(sambil saya hulur tangan).
Maka, sepanjang dia menghabiskan sekeping sandwich tu, saya terpaksa habiskan sebeban bawang. kembung perut tau...

Bab 3
Mak Ngah..budak perempuan tak boleh ikut ke?
Kakak dgn Kak Ngah kan sekolah. Jadi, diorang tak boleh ikut.
Kita suka sekolah. Cikgu kita ambik gambar kita. Gambar kita dengan cikgu.
Abang Umar kat sekolah dah belajar apa?
Entah.
Aik??Abang Umar dah pandai baca lum?
Belum. Kita baru 4 tahun. Kita tak pandai baca. Kak ngah pandai baca. Kat sekolah ada buku. Banyak2. kak Ngah selalu baca buku. Kita tak pandai.
Kalau tak pandai, kenala belajar betul2.
Tak. Kita tak pandai.
Apa pulak tak pandai. Abang Umar kan dah kenal huruf. kan Abang Umar selalu eja B.A = ba..
Haah..B.A=ba, J.U=ju...BAJU..B.A=ba, C.A=ca..BACA.
Ha, tu pandai tu. Abang..tak ngantuk ke. Abang Umar tido la..
Taknak..Mak Ngah, ni dah sampai seremban ke? 
Belum. Abang kalau ngantuk tido la.
Kita tak ngantuk. makngah, kita nak duduk belakang.
Ok. Duduk elok2.
Kita suka duduk tengah2.

Mmm...macam2..

1 comment: