Monday, June 8, 2009

Kata Ayahku...1

"Ilmu yang paling sukar adalah Ilmu SABAR"

Memang pun. Aku akui kebenarannya. Akulah orang yang paling tak sabar. Aku selalu marah kakak aku, mak aku, adik, termsuk ayah aku. hmmm...kalau larangan untuk tidak berata "Jangan berkata Ahh".. Aku dah cakap lebih dari itu.

Sebenaranya, susah nak menjadi orang yang sabar. Bila kita bersaabr, orang akan kata: 'La...kenapa ko baik sangat? Kalau aku, dah lama aku sound orang tu'..
Bila kita sound pulak, orang akan kata...'Sabar...benda ni boleh settle'. Hmmm..sudahnya...

Dulu, kawan baik aku, Fa dan Su,pernah buat kenyataan begini:

"Antara kita bertiga, tengah tunggu bas, kalau ada orang nak tanya direction atau pukul berapa, orang mesti akan tanya ko (aku la tu)".
"Apasal pulak? Aku tak lawa ke?
"Bukan...ko muka ko baik...innocent.."

Fa pernah panggil aku 'Si Tenang'...Sempena nama dugong yang terdampar kat mersing dulu tu. Kononnya muka aku expressionless..

Then, a few years later, kawan aku Ai, komen pulak...
Aku bertanya "First impression ko kat aku apa ek?"
Ai jawab "Emmm...ko sombong"..

Hehehe...dah berubah la agaknya aku dalam tempoh beberpa tahun tu. Agaknya kenapa ek? Salah satu aku rasa sebabnya, aku taknak orang fikir aku baik sangat, sampai kena pijak kepala. Yelah...ada beberapa keadaan yang orang buat aku ssesuka hati je. Maklumlah, Si Tenang..Memang dengan kawan-kawan, aku jarnag nak mengamuk. Tapi, bila kawan baik aku Fa dan Su cakap macam tu, aku rasa macam nak berubah pulak.

Tapinya, bila kat umah, aku ni mudah tunjuk perasaan. hehehe...maklumla, anak yang rasa tersisih. Anak kedua mmg camtu ke ha? Hmm...

Seterusnya, kata ayah aku lagi, Nak mendidik sabar melaui solat...Makin lama kita dalam solat, makin terdidik lah sabar kita. Solat ibarat pemadam kepada api neraka atau api nafsu yang ada dalam diri kita. Sebab tu, bila aku rasa macam asyik nak mengamuk je, aku mesti teringat nasihat ni...agaknya, sembayang aku dah makin kucar-kacir. Yela, Kan ke Solat itu tiang agama, so, bila solat pun tak seteguh mana, makin goyang la iman kita. secara tak langsung, berkocak la nafsu AMARAH kita. Na'uzubillah...

No comments:

Post a Comment