Thursday, June 25, 2009

Mana pokok dia?

Have u ever been dumbfounded by a simple question? I usually come across this question, from a child (my nieces), not my students..hehehe...


Pada suatu hari, setelah selesai menyiapkan anak sedara, aku terdengar bunyi letusan bunga api. Sempena apa ntah, 'New Year' or 'Chinese New Year'. Tak ingat dah. So, aku ajak anak sedara aku kuar tengok..


"Kakak, nak tengok bunga api tak?"

"Nak. tengok kat mana, Mak Ngah?"

Kat luar umah. Jom"


Kat luar umah, kitorang berdiri tengok bunga api tu. Cantik...


"Kakak, tengok tu, kat atas tu. Cantik tak?"

"Chantik. mak Ngah, tu ke bunger api?"

"Haah.."

"Mak Ngah, mana pokok dia"


Alamak!spoil! Apa aku nak jawab ni? Agak2nyerla, kalau aku speaking english dengan dia, musti soalan ni tak kuar kan?..cth: "Kakak, look at that FIREWORK. Isn't it beautiful?". "Yes it is".

So, aku pun jawab..


"Namer jer bunger api. Dier macam mercun la kakak. Bukan tumbuhan. Jadi, dier takder pokok".

"Oo..Kalau dier tumbuhan, dia ada pokok?"

"Haah".

"Tumbuhan tu aper Mak Ngah?"


Ayoyoyo..Padayappa..


"Tumbuhan tu, pokok la, ada daun, ada bunga..(walaupun ada tumbuhan yang tidak berpokok, tidak berdaun, tidak berbunga). Esok siang, kiter jalan kat luar, Mak Ngah tunjuk tumbuhan yer.."

"Ok"


Sebab nak simple kan jawapan aku, takder ler jadi macam lecture kat dalam kelas pulak...tapi, dari soalan dier ler aku ader idea nak buat set induksi dalam kelas kuliah aku..kebetulan aku ajor topic Biodiversity..


"Bunga apa tiada pokok?". Aku berbahasa Melayu dalam kuliah maser ni semata-mata sebab nak sesuaikan dengan soalan.


Ader la budak yang jawab : "Bunga tayar"..

Hmm...betul jugek (dalam hati). "Lagi?"

"Bunga api". Ader jugek yg dapat jawab...


Next, aku terus ler tanya soalan2 berikut:

What plants do not have flowers?

Hmm...tergagau nak carik..Baru ler sebuk2 nak semak buku...



1 comment:

  1. dulu anak sedara saya tanyer apsal Natasha Bedingfield ndak kene eja A-N-G-E-L sbb dier pelik... adik dier yg br masuk 4 taun pon reti eja :))


    haahaha jawab2

    ReplyDelete