Monday, June 1, 2009

Old Folks Songs...Sep..sep...sep...bom..bom..bom..

Takde kerja dah agakmya aku ni. Duk tulis blog, duk teringat kisah lama. Sekali lagi aku nak mengimbas kenangan...lagu-lagu zaman kecik-kecik dulu.
Photobucket
Nak banding zaman sekarang, namanya Nursery Rhymes. Maklumla, banyak budak-budak duk kat nursery. Aku lebih suka panggil "Lagu dulu-dulu" hehehehehe...

Ni lagu yang paling aku ingat wordings dia..sampai sekarang:

1..Air Pasang dalam, (dulu aku nyanyi mcm ni, rupanya, yg sebenarnya: Air pasamng malam...eh, betul ke?)

Surut pukul lima, (tengok, kecik-kecik aku dah tau air surut pagi pukul lima)
Nyonya bangun pagi,
Siram pokok bunga,
Pokok bunga melur,
Tanam tepi kolam,
Itik bertelur,
Ayam mengeram, (pandai orang tua ajar anak diorang kan, dari lagu aku dah tau, ayam keje dia mengeram),
Cik Baba jatuh dalam parit,
Cik AMinah ketawa jerit-jerit (buruk perangai).

Dulu lagu ni aku nyanyi takat ni aje. sekarang ni, dengar anak sedara aku duk nyanyi lagu ni, rupanya baru tau ada sambungan...setelah 20 tahun baru aku tau...huhuhuhu...

sambungan:
naik kereta api, pergi Kuala Lumpur (dulu takde highway),
nampak adik comel, terselit bawah dapur.
Kit..kit...kit, kuih bangkit,
Sapa nampak gigi dia kena cubit.....


Lagu kedua ...2

Ola, Oli, kuberi nama,
saudara saudari,
cikebum...cikebum
siang-siang hari ...????? aku lupa daaa...
malam-malam gelita ...miaow..miaow,
siapa yang baik hati, cinderella...
halamak....aku tak ingat last dia...

Lagu ke-tiga...3

Air terjun, tepi gunung,
Tempat budak bermain,
Tempat tinggal tukang kebun,
Dan anaknya Rohani,
Sungguh cantik, paras ayu, hidung mancung seruling,
Batang padi, kuning pinang,
sungguh cantik dipandang,
tidur malam, mimpi-mimpi,
Ani datang ke rumah,
Tapi sayang sudah pergi,
Hati Ani berubah..

Lagu ke-empat..4..

Tak nak sudah, nama ko dolah, t**** ko sebelah...

Lagu ke-lima..5..Lagu yang akan berkumandang kalau korang nak main dalam kumpulan...ekadang, masa nak pilih geng ni lagi lama masa dari tempoh masa bermain..

Lat ta lat laili tamplom...

lepas tu, ada pulak budak buat sambungan dia...

Lat ta li lat laili tamplom, se fa un sai song, ana tanggung tak untung,
lat tali lat laili tamplom....

atau, versi ni pulak:

Lat ta li lat laili tamplom,
beranak dalam tong,
keluar anak patung,
rupanya macam sotong...

Aduss...macam-macam la...

Lagu-lagu berikut antara old folks songs yang masih berkumandang di rumah aku sebab nyanyian untuk anak-anak sedara aku...Biasanya, mak ngan ayah aku nyanyikan. Diorang nyanyi sedap sket, nak banding kalau aku nyanyi...diorang makin naik hangin ada le...

1..Lagu ni Ayah aku suka nyanyikan kat cucu-cucu dia...

Lang-lang butok, butok rawi-rawa,
dimana kampung datuk, di situ lang menyambar,

Ram-ram pisang, pisang masak layu,
Jatuh dalam kubang, sambar ikan puyu,

Umbut-umbut nyior,
belalang kodek-kodek,
sapa mulut banyak, orang itu, kita cobet...

2..lagu-lagu ni plak, feveret mak aku. Nyanyi kat buaian, nak kena dgn tema dia..

Buai laju-laju,
sampai pucuk sena,
apa dalam baju, sekuntum bunga cina,

Buai tinggi-tinggi,
sampai cucur atap,
belum tumbuh gigi, dah pandai baca kitab,

Buai laju-laju, sampai tepi parit,
apa dalam baju,
sekeping duit seringgit.

3...Ini lagu wajib budak-budak dengar masa kecik, sebelum diorang tumbuh gigi dan bercakap...

Pok amai-amai, belalang kupu-kupu,
tepuk bagi pandai, nanti malam upah susu,
susu lemak manis,
santan kelapa muda,
adik (biasanya, sebut nama baby) jangan nangis,
emak pegi kerja...(maklumla, ibu berkerjaya).

4...Lagu ni, mengajor anak gerak tangan...bagus kan???

Cak cekur, udang gamit,
minta cekur, bagi kunyit...
(dah besor sket baru aku tau, memeang ada pokok nama cekur, mmg mcm kunyit isi dia)...hohoho

So, do you have any other songs that had been stored in ur mind through out your life? That reminds u of those moments that we have without to think of other things except, getting scolded because we played too much or singging tooo loud? yeahhh..

7 comments:

  1. lagu Air Pasang Malam (eh sy pon ingat dalam!) tu kan... penah tgk tak satu cite nih, Erma Fatima blakon rasernyer. She suffered split personality. The other personality tu psycho sket, slalu nyanyi lagu slow2, pastu wat sambung2 getah. I used to tease my friend maser kat skolah menengah dulu, nyanyi lagu ni mlm2. Ade jugak la one or twice, or 3 thousand times kene baling ngan bantal. Hehehe.

    3rd song tu, tak penah denga ponnnn~

    Lagu omputeh bley diterimapakai ke? I used to sing ba ba black sheep at the top of my lung. Heee, suke :D

    ReplyDelete
  2. ada...akak ingat citer tu...last sekali, dia duk atas kusi, pakai baju itam, nyanyi lagu tu, dgn nada yg menyeramkan...

    Ba..ba..black sheep tak kira a...tradisi nursery tuh...hehehehe

    ReplyDelete
  3. yer la yer la :P

    how about anak itik Tok Wi?

    ReplyDelete
  4. betul...akak tak teringat lak...best-best...nanti akak buat sambungan...hehehehe
    Anak itik Tok Wi,
    mandi dalam kolam,
    sakit apa tok wi,
    sakit sendi tulang...
    Ubat apa Tok Wi, Ubat limau ????
    Peh tu?

    ReplyDelete
  5. ubat limau....er, lelam?

    hahahah, fail btol laa
    tak ingat sgt dowh :D

    ReplyDelete
  6. Seribu kali satu..
    Cikgu tanyakan pada ku..
    Aku jawab taktahu..
    Cikgu pun menampar ku..
    Aku jatuh ke simen..
    Aku jadi Ultraman..
    Aku terbang ke langit..
    Aku jumpa minah senget..

    Lagu ni kira x? lagu melayu yg agak popular masa kita (or saya) muda2 dulu..dieditkan oleh kita semua...hee:P

    ReplyDelete
  7. hohoho...mcm tak tau je lagu ni..

    ReplyDelete