Wednesday, October 27, 2010

Udang Masak Lomak

Meh..meh..nak kongsi resepi..
Sapa2 yang dah pandai, tak payah la kisah sangat kan..
Ni nak kongsi masak lomak orang negeri sembilan.
Resepi my MIL..

Bahan2:
Udang galah (segar, bersih dan tangkap sendirik hehehe)
Cili Api (makesure yang pedas)
Kunyit
Serai
Asam keping
Santan (yang pekat punyooo).
Tapi, santan ni, saya pakai yg kotak punyer jer. Pandai2 la adjust bagi dia tak cair...

Bahan2 ditumbuk: cili api + kunyit
Ini rupanya...konvensional...

Jangan lupa tumbuk (ada org kata titik) serai...

Lepas tu, MIL saya guna istilah keringkan udang..
Tapi, keringkan di sini maksudnya...
Yaa...letak je udang tu dalam periuk bergaul dengan bahan2 tumbuk
Nak letak sekali serai pun boleh..macam saya buat...
So, terbalik-balik kan udang tu...bagi rata.

Dah rata kering udang tu, masuk la santan..(kalau perah santan, biar pekat punya)
Ikut gak citarasa kan...ada org suka tak pekat..
Kalau pakai santan kotak, saya letak air + asam keping
Lepas tu, baru adjust santan. So, awal2, tak payah letak air banyak2
Kan...dah bergenang tu...santan ni lum pekat lagi..
Sikit2..Lum pro lagi...Perosak ada la..haha
Lastly, tambah la apa nak tambah..saya tambah terung telunjuk @ terung tikus
Make sure, terung tu betul2 lembut, baru leh makan dgn penuh perasaan..
Kalau ada rebung, letak rebung, sedap juga...yummmm!!!
Kalau dapat udang segar, cepat2 la masak...memang heaven...

Hnsssssss *kembang idung*..My mother must be proud of me...
My MIL must be proud of me too...hehehe..feveret anak dia maaa...

2 comments: